top of page

מסביב לעולם: איפה נותנים הכי הרבה דמי כיס לילדים?

עודכן: 10 ביוני


הורים בכל רחבי העולם הפנימו שדמי כיס מהווים שיעור מצוין להתנהלות כלכלית בריאה של הילדים. אז כמה דמי כיס מקבלים ילדים בכל מדינה? ומאיזה גיל כדאי להתחיל לתת דמי כיס? והכי חשוב- כמה לתת?



מה זה "דמי כיס"? כשאני אומרת את המילה הזו, אני באופן אוטומטי רואה בעיני רוחי את המילה "משכורת". כלומר – דמי הכיס שאני נותנת לילדים שלי הם בדיוק כמו המשכורת שאנחנו ההורים מרוויחים, במובן שהיא מכתיבה את גבולות הגזרה שלנו להוצאות החיים. יש הורים שחושבים על "דמי כיס" בצורה אחרת: כל כסף שאני נותן לילד (בדרך כלל כי הוא מבקש) נכללים ב"דמי כיס". כלומר – אין בהתנהלות זו מסגרת תקציבית, אלא רק "צביעה" של הכסף שניתן לילד, בשם מסוים. חינוך להתנהלות כלכלית נכונה, בוודאי שאין כאן. וחבל מאד, כי דמי כיס הם בדיוק הכלי החכם והמתאים ביותר לחינוך של נושא קריטי זה.

בעזרת דמי כיס, אנחנו ההורים יכולים – וחייבים! – ללמד את ילדינו להציב מטרות, לחסוך, לבנות תקציב ולעקוב אחרי ההוצאות בפועל. בישראל, פחות משליש מההורים נותנים דמי כיס באופן קבוע (כך ממחקר של onlife  ובנק לאומי). בהשוואה למדינות מערביות אחרות – יש לנו הרבה לאן לשאוף. ולא בכדי – הורים במדינות אחרות הבינו כבר, שזו הדרך הטובה ביותר לחינוך ילדיהם להתנהלות כלכלית נכונה גם בעתיד.


אז בואו נקבל קצת השראה ממה שעושים בעולם, ונתחיל ליישם גם כאן.


·        כ- 80% (!) מהורים אירופאים וכ 60% מהורים אמריקאים נותנים דמי כיס לילדיהם. במדינות מסוימות נתון זה אף מגיע ל 95%.

·        מסתבר שבעולם יש הורים המתחילים לתת לילדיהם דמי כיס מגיל מוקדם יותר מגיל 6. יתכן וזה כך בגלל המחקר המפורסם מאוניברסיטת קמברידג' הטוען כי רבים מן ההרגלים הפיננסיים שלנו נקבעים עוד לפני גיל 7. המלצתי כיועצת כלכלית וכאמא היא להתחיל להסביר לגבי כסף מגיל צעיר (מרגע שמתחילים לומר "אמא/אבא תקנו לי!") אך להתחיל לתת דמי כיס החל מכיתה א'.

·        סכום דמי הכיס הניתן שונים ממדינה למדינה, כאשר באופן טבעי הסכום גדל עם גיל הילד. הסכומים נעים בין 5 ₪ ל 150 ₪ לשבוע.

·        מתן, שמירת ושימוש בדמי הכיס מתחילים להיות כמצופה בעידן הדיגיטלי כלומר פחות ופחות במזומן (בדומה לכלכלה בכלל שהפכה לוירטואלית). במה משתמשים? באמצעות אפליקציות בסמארטפון או אונליין או ישירות לחשבון בנק.

·        האפליקציות מאפשרות, מעבר למתן דמי הכיס ובקרה על שימוש, אופציות נוספות כגון: מתן הסכמת ההורה לפני שהילד מבצע רכישה, שולחות תזכורות לילד לאחר הקנייה, וחלקן מאפשרות להורה לקבוע ריבית על כסף שנחסך (הריבית משולמת כמובן ע"י ההורה...) – על מנת לעודד חיסכון, והפוך כאשר הילדים לוקחים מההורים הלוואה.

·        התוצאות הטובות ביותר בחינוך באמצעות דמי כיס מושג כאשר הם ניתנים בצורה קבועה ("משכורת" – ע"ע).

·        רוב המומחים בחו"ל מסכימים שכדאי שלא תהיה התניה בין מתן דמי הכיס לבין התנהגות הילד. כלומר, שדמי הכיס לא יהיו תמורת עזרה במטלות הבית השוטפות או עבור הישגים לימודיים. עם זאת, נראה כי הורים רבים כן עושים זאת, בעיקר אלו שאינם נותנים דמי כיס באופן קבוע. הפשרה בעניין זה, וזו גם ההמלצה שלי, היא שמעבר לדמי הכיס השוטפים, זה בסדר גמור לשלם לילדים עבור מטלות יוצאות דופן, ו/או כאלו שבמילא היינו משלמים לבעל מקצוע חיצוני עבורן 

·        בחלק מהמחקרים מצאו קורלציה חיובית בין קבלת דמי כיס כילד לבין התנהלות כלכלית כבוגרים, במיוחד ביחס לחיסכון שוטף ולפנסיה.

·        רוב הנחקרים שנותנים דמי כיס טוענים שהם רואים באופן ברור שיפור בהבנת ערך הכסף אצל ילדיהם, כמו גם שיפור ביכולת ניהול תקציב וניהול כסף.

גרסה של טור זה התפרסמה בלאומי דיגיטל בלוג (בלוג שהורד מהרשת לכן מפרסמת את הטור המלא שלי כאן)

דמי כיס מסביב לעולם - דבי קצב


פוסטים קשורים

הצג הכול

דמי כיס לילדים: המדריך המלא

דמי הכיס הם השיעור הראשון והבסיסי ביותר של ניהול תקציב עצמאי. הוא ילמד את הילדים שלכם שהכסף לא צומח על העצים ויחנך אותם לאחריות ומשמעת...

Comments


bottom of page